26 jan. 2009

Fördelen med morötter

Idag funderas på, som titeln säger- fördelen med morötter.
Nu menar jag inte oranga långsmala grönsaker som faktiskt är nyttiga och smakar gott, utan uttrycket straff vs. morötter, alltså belöningar.

Jag tror absolut på fördelen med morötter, det är lite så jag har vuxit upp tycker jag. Aldrig varningar och straff, utan mer en större frihet med medvetenhet om ansvar och tillit.

Nu är det inget så allvarligt som att växa upp, utan snarare att ta mig igenom kurserna med godkänt resultat (om inte mer än så).
Som exempel tar vi dagen idag. Idag hämtade jag två beställda böcker från universitetsbiblioteket, sammanlagt är det ca 700 sidors läsning om nordens historia och det svenska samhället.
Jag får ha böckerna i 14 dagar och ska under denna tiden lära mig det mest väsentliga som står, för att kunna använda inlärd information till att skriva tentor (om detta ämnet skulle vara det som ska skrivas om).

Enligt min studieteknik ska läspass läggas upp på pass om 30- 50 minuter. Det är ju vettigt, och det kan bli några sådana pass om dagen.
Nu är just dessa två böcker sådant jag inte finner jätteintressant, och kanske kommer ha lite svårt att traggla mig igenom.
Därför ska jag, som exempel, idag basta igen! Bara för att unna mig en paus i läsandet, med välförtjänt (nå, snart iaf) avslappnande. Det blir ett läspass innan och ett efter.

Nu till fördelarna. Skulle jag ersätta bastun med ett 50minuterspass, eller två stycken pass på en halvtimme var, skulle jag inte få den värdefulla tiden i bastun då jag kan vila hjärnan, ögonen och inlärningscentrat(om vi har något sådant).
Jag kommer dessutom hinna reflektera över vad jag läst, ha chans att lägga mer saker på minnet än att bara efter en paus på max en halvtimme köra igång med nästa läspass och trycka in mer information i hjärnan.

Imorgon är jag ledig hela dagen, och tänkte ägna större delen av tiden åt läsning.
Eftersom jag ligger efter lite i läsandet tänkte jag försöka ta mig igenom dessa två böcker så fort som möjligt, så att jag kan börja med böckerna från bokus så fort dem kommer fram med posten.

Vad som blir morgondagens morötter återstår att se. ^^

Inga kommentarer: