20 feb. 2009

Oh, minnen

För några nätter sedan, trött och flummig, kikade jag igenom alla mina mail. När jag gick i gymnasiet skickade jag många mail till min egen adress, med skoluppgifter och bilder och dylikt. Jag hittade många roliga filer och citat, och jag svämmade över av Munkebäcksminnen. Textlektionerna var något speciellt. Här är en del av en debattartikel jag skrev under en lektion :

"Egentligen kan man väl säga att jag inte bara är emot vad människor gör mot djuren - jag är emot själva mänskligheten och dess egenskaper som har orsakat alla dessa egendomliga konsekvenser. Jag tror att jorden hade varit en mycket bättre plats att leva på om inte vi människorhade vart som vi är, eller till och med om vi inte hade vart alls. Jag ska tala om varför; Med vår extraordinära intelligens, och alla andra fruktansvärt viktiga förutsättningar vi haft/har så har vi med trodd skicklighet byggt upp detta samhälle som inte är bra för en enda utav oss."

Detta är alltså ur min debattartikel om djurs rättigheter. Den började seriöst (ja, faktiskt) men spårade ut för att sluta såhär:

"Eller också så står det fabriker överallt mitt på djurens hem, och djuren får ingenstans att leva, utom i fula,
trånga
burar.
Där dem får fabriksmat."

Jag kan f.ö avslöja att läraren inte blev så nöjd, så jag fick skriva om texten och göra några (drastiska) ändringar.
Men jag har blivit lite inspirerad i alla fall, till att fortsätta med mitt skrivande, och försöka utveckla mig. Därför kommer jag förmodligen söka en sommarkurs som heter "kreativt skrivande". :)

Prepare for more!


(Har förresten idag startat "Dagens ord", där jag skriver trevliga/mysiga/konstiga ord och dess betydelse och ibland även synonymer, motsatser och historia. )

1 kommentar:

Tobbe sa...

Haha jag älskade den debattartikeln ju! Klart att våra älskade textlärare grodde ett frö i våra hjärtan!
Vi har båda två börjat blogga, älskar att skriva och har småplaner till att plugga vidare på ämnet. Vi kommer ha "T-Bear och Sol-strålen" att tacka för allt, när vi blivit lyckade, lyckliga människor!