16 feb. 2010

Livskvalitet.

Senaste dygnet har jag ett par gånger fått höra ordet livskvalitet.
Det är ett vackert ord. Det betyder mycket. Mycket olika saker för många olika människor.

Liv. Levande tillstånd, livstid, levnadslopp. Tillvaro, existens, levnadssätt.
Kvalitet. Standard, bra sort, inre värde.

Inre existensvärde? Standardtillvaro? Bra levnadssätt?

Jag vet inte än vad ordet betyder i min värld. Är det att få leva sitt liv precis som man vill och inte som andra anser att man bör? Kan pengar köpa livskvalitet? Är det att vara lycklig?

Lite mer reflektion innan jag rensar tankarna hade säkerligen varit nyttigt, men å andra sidan har jag möjligheterna att ta bort, ändra eller lägga till. Är det livskvalitet? Att kunna styra allting som man själv önskar?

Jag vill må bra i både kropp och själ. Jag vill ha många bra stunder. Och dåliga. Jag vill helst skratta, men jag vill även gråta. Allt ska inte bara vara fint och underbart hela tiden. Ibland måste man ha tråkigt för att uppskatta stunderna då man har roligt. Ibland måste något hända som får en att inse hur bra man har det.
Ibland måste man må illa av att ha ätit för många kakor för att inse att det är bra att äta nyttiga saker någon gång också. :) Men man ska inte glömma bort kakorna för det. Det är lika viktigt, om än inte för magen så för själen.

På tal om att må bra i kroppen köpte jag idag kamomillte. Det sägs vara lugnande, muskelavslappnande och även kunna motverka förkylningsbesvär.
Nackdelen är att kamomill, trots frånvaron av koffein, faktiskt kan hämma järnupptaget.

Trots det tänker jag fortsätta dricka kamomillte, fast bara innan jag går och lägger mig. Det är gott, har ändå inget koffein i, och kan göra det lättare för mig att somna. Säkerligen är det bättre än Earl Grey? :)

Järnet är något jag behöver göra åt känner jag. Jag får inte lämna blod innan mina värden är högre, så trots att jag inte har järnbrist per se så har jag ju inte tillräckligt.
Det kan säkert ändå vara en bidragande orsak till varför jag kan känna mig så trött ofta. Men lite motion, bättre sömn och mer mat i magen skadar nog inte heller.

Att ha målade naglar, det är livskvalité.

Inga kommentarer: