16 apr. 2014

Språkbråk

Finska är JÄTTEsvårt att lära sig. Bara så ni vet. Jag har hittat bra sidor på nätet och ett par böcker som jag använder mig av. Pluggar lite varje dag, lär mig nya ord och sedan övaövaöva.

För alla som vill lära sig ett nytt språk är den bästa siten jag hittat Memrise.

Jag har nu gjort ungefär halva tiden av "arbetsträning" på Troja. Det är riktigt skönt att ha ett ställe att gå till, vara med trevliga människor och lära mig nya saker. Och mindre roligt, men viktigt, smaka nya maträtter...
Jag märker mer och mer hur viktigt det är för mig att jag håller mina rutiner. Nu när jag försöker leva lite mer hälsosamt och hålla en bra vikt känns det extra viktigt att tänka på allting som kan svänga vägen åt det hållet.

Dessvärre verkar det som om jag inte får gå en kurs i finska förrän till hösten, om jag då inte kommer in på en sommarkurs och väljer att gå den.
Nackdelen med sommarkurserna är att det kostar mycket pengar, och att om jag inte har någon sysselsättning till hösten måste jag ändå gå finskakursen som är gratis för mig.
 Fördelarna är ju att jag lär mig finska snabbare, helt säkert har något att göra på sommaren, och ökar mina chanser att få jobb snabbt. 

Om jag väljer att inte gå en sommarkurs finns risken att jag inte har någon sysselsättning alls förrän till hösten... Däremot kan det vara skönt att ha tid att fokusera på min hälsa - träna, njuta av sommaren, träffa folk... Frågan är då om jag verkligen skulle göra allt detta, eller om jag bara skulle bli sittande framför datorn.

Om jag känner mig själv rätt är det förmodligen bäst att bara se till att jag har tider att följa - kosta vad det vill...

Kan kort tillägga att alla här mår bra, våren har kommit och jag har börjat dricka kaffe hemma.

Meow!

Inga kommentarer: