19 maj 2009

Solsken och fula skor

Nu, flera telefonsamtal och andra frödjefulla sysselsättningar senare, återkommer jag. At last.
I fredags skulle jag fått besök, men fick i torsdags reda på att det blev förhinder. Så jag klev raskt upp ur badet, klädde mig hastigt och haffsigt och bokade en sistaminuten dit istället. Det var en fröjdefull helg. Trots tågtristess och stress. Jag fick faktiskt åka 40 minuter i värsta tuffa tåget igårkväll när jag begav mig hemåt igen. Tvåvånings, med spacade dörrar och.. och.. ja. Jag gick runt med min kamera så fascinerad som bara en sexåring kan bli på julafton ungefär. Det är fruktansvärt roligt att vara lättroad. :)
Oavsett hur en resa är, så stämmer det gamla uttjatade talesättet... Borta bra men hemma bäst. Det ÄR skönt att komma hem och sova i egen säng, och framför allt, ett av mina stora glädjeämnen... att kunna ta ett bad när man vill. :D

Jag känner mig förnyad med motivation och ambition, och idag ska jag klura ut skolval och reda ut hur min höst ska bli. Jag har plan B redo, nu måste jag fixa plan A. Det ultimata. (slutgiltig, definitiv, ytterst; fulländad, absolut bäst).
Om jag kommer in på en utbildning till hösten (yepp, I got one in mind..) så kommer jag ägna två år till studier. Därefter kommer jag kunna gå en ettåting KYutbildning på samma skola, eller förmodligen få jobb direkt. Det känns lätt att ordna med planer och scheman och tidsplaneringar och allt vad man kan kalla det. Men jag har funderat länge och noga på detta. Två års pendlande mellan här och där, plugg, förmodlien slit, tidiga mornar, upptagna helger. Ja, jag tror att jag är beredd att göra vad som krävs för att komma dit jag vill, för jag HAR ett mål. =)


Dags för förändring.

(PS, jag vet att titeln på dagens inlägg inte har något med något att göra... Orden "solsken och trasiga skor" poppade upp i mitt huvud tidigare, men så insåg jag att mina skor är inte trasiga- bara fula. )

1 kommentar:

Tobbe sa...

Åh, jag är nyfiken på dina mål! Vart vill du hän, vart ska dina studier ta dig?
Helt rätt med impulsagerandet i torsdags! Jag försökte ta mig en sistaminuten i fredags. Det var slutsålt, så det blev 8 timmar på buss istället. På bussen träffade jag en norrman som berättade om ett norskt uttryck för impulsagernadet: "Man tar en tur på sparken". Det lät finurligt och jättesmart för stunden. Nu begriper jag mig inte på varför jag ens valde att memorera det.